یادداشت کوتاهی بر «قهرمان»
این روزها گفت و گوها درباره فیلم «قهرمان» اثر اصغر فرهادی بین سینما دوستان تمامی ندارد. قهرمان که از ۵ آبان به طور رسمی پس از بردن جایزه بزرگ جشنواره کن ۲۰۲۱ روی پرده سینماهای ایران رفت، شاید برترین کار فرهادی نباشد اما قطعا جزو بدترینهای او نیز قرار نمیگیرد.
فرهادی در فیلم قهرمان گویی قدرت کارگردانی خودش را به رخ بیننده میکشد. تک پلانها و سکانسهای تأمل برانگیز و استادانه این فیلم، نشان دهنده این است که چرا فرهادی یکی از برترین کارگردانهای تاریخ سینمای ایران است.
فرهادی در فیلم خود عادتهای همیشگیاش را ترک نکرده و از آنها مثل همیشه استفاده کرده. نماهای از بالا، عمق دادن به تصویر در اوج بدبختی شخصیت اصلی و دیگر «تکنیکهای فرهادی طور»، آثار دیگر او را به یاد شما میاندازد.
اما نقطه ضعفی که باعث شده قهرمان را در کنار فروشنده یا جدایی قرار ندهم، فیلمنامه ضعیف و عجیب او است. انتظارات از چنین کارگردان مؤلف و موفقی بالاتر از این هاست. در کل در روایت فیلم گاهی خیلی زیاده روی و بزرگ نمایی شده و در بعضی موارد کاملا برعکس.
دو نقطه قوت فیلم یکی کارگردانی استادانه آقای فرهادی است و یکی بازی چشم نواز و عالی امیر جدیدی.
به طور خلاصه اگر بخواهم فیلم را وصف کنیم باید اینطور بگویم که انگار فرهادی به طور تک تک، قطعههای خوبی در اختیار داشته اما در سرهم کردن این قطعات موفق نبوده.
در انتها باید بدانیم که جشنواره کن اکثر اوقات بدون دلیل منطقی جایزه بزرگی را تقدیم کسی نمیکند و علاوه بر این از کسی پوشیده نیست که فرهادی یک کارگردان مؤلف است پس با فیلم ضعیفی رو به رو نیستیم.

فیلم جدید فرهادی را میتوانید از سینماهای سراسر کشور تماشا کنید.